تبدیل مدرسه به «کانون تربیتی محله» گامی در راستای افزایش سرمایه و سلامت اجتماعی است
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی:
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: تبدیل «مدرسه» به «کانون تربیتی محله» گامی در راستای افزایش سرمایه و سلامت اجتماعی است. به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سیدجواد حسینی، در چهاردهمین نشست آموزشی ویژه مدیران مدارس مجری بسته تحولی «مدرسه کانون تربیتی محله» که به همت دفتر انجمن اولیا و مربیان به صورت مجازی برگزار شد، با طرح این پرسش که چرا از منظر سند تحول بنیادین مدرسه باید کانون تربیتی محله باشد، اظهار کرد: برای رسیدن به پاسخ این پرسش باید نهاد اصلی تحول، سازمان اصلی تحول آفرین، واحد و عامل اصلی تحول و کارگزار اصلی تحول در جامعه مشخص شود.وی افزود: بر اساس نظر اندیشمندان جهانی «نهاد اصلی تحول» مبتنی بر توسعه آموزش و پرورش است، سازمان توسعه و تحول، «مدرسه» است، واحد تحول، «کلاس درس» است و کارگزار اصلی تحول، در جامعه «معلمان » هستند.حسینی گفت: تحولات امروز جامعه نتیجه تحولات گذشته مدارساست؛ فردای جامعه نتیجه امروز مدارس است و حد و میزان توسعه جامعه به حد و اندازه مدارس بستگی دارد.وی تصریح کرد: مدرسه ای می تواند نقش اصلی در تحولات جامعه را ایفا کند که در پیوند با جامعه و محله خود باشد و اگر این مدرسه نتواند ارتباط با پیرامون خود برقرار کند نمیتواند نقشی در تحولات جامعه داشته باشد.حسینی رسالت اصلی آموزش و پرورش را تبدیل منابع انسانی به سرمایه های انسانی، دانست و گفت: از دهه ۷۰میلادی به بعد، انسان ها محور اصلی توسعه شدند و در این مسیر انسان ها از منابع انسانی باید به سرمایه انسانی تبدیل شوند که این رسالت بر عهده نظام تعلیم و تربیت است.وی افزود: تبدیل منابع انسانی به سرمایه های انسانی از طریق مدرسه مانا، ارگانیکی، کیفی و تمام ساحتی امکان پذیر است و این نوع مدرسه باید در پیوند با جامعه و محله خود باشد.رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه به بیان ویژگی های مدرسه از منظر سند تحول بنیادین پرداخت و گفت: سند تحول بنیادین مدرسه را کانون تحقق ارزش ها، مأموریت ها و چشم انداز تعلیم و تربیت می داند وسند تحول بنیادین اصلاح دانش آموز و تکوین هویت او را، از مدرسه طلب می کند.وی افزود: ارتباط مدرسه با جامعه موجب تعمیق ، تسریع و رشد ساحت های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حرفه ای، دینی و اعتقادی، سلامت، زیبایی شناختی، هنری، آموزشی و رفتاری مد نظر سند تحول بنیادین خواهد شد.حسینی با اشاره به چرخش های تحول آفرین در سندتحول بنیادین، گفت: بزرگترین چرخش نظام تعلیم و تربیت چرخش از نظام آموزشی به نظام فرهنگی، تربیتی، اجتماعی، چرخش مکان از کلاس درس صرف به خلق موقعیت های متنوع یادگیری و چرخش زمان از ساعت درس رسمی به کل ساعات است و این بدون پیوند مدرسه با جامعه و محله امکان پذیر نیست.رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان این که چرخش های تحول آفرین از منظر سند تحول بنیادین، از طریق مدرسه صالح امکان پذیر است، گفت: مدرسه صالح مدرسه ای کمال جو، یادگیرنده، نقد پذیر، خود ارزیاب، مشارکت جو، دارای تعامل اثر بخش با نهاد های بیرونی و محلی و تجلی بخش فرهنگ غنی اسلامی برای دانش آموزان در روابط با خود، خالق، خلقت و دیگران است و رسیدن به مدرسه صالح نیز مبتنی برپیوند عمیق مدرسه باجامعه است.حسینی با بیان این که توسعه فعالیت های تربیتی از مدرسه به محله آسیب های اجتماعی را کاهش می دهد، اظهار کرد: پیوند مدرسه با جامعه موجب میشودمکانی امن و سالم برای گذراندن اوقات فراغت خانواده ها و اهالی محله فراهم شود و حس تعلق به محله را در دانش آموزان، معلمان و ساکنین محله تقویت شود.حسینی به بیان مؤلفه های افزایش سرمایه اجتماعی و سلامت اجتماعی پرداخت و گفت: اطلاعات، ارتباطات، اعتمادات، تشکیلات و تسهیلات از مولفه های افزایش سرمایه اجتماعی است و مشارکت اجتماعی، انسجام اجتماعی، شکوفایی اجتماعی، پذیرش اجتماعی، انطباق پذیری اجتماعی از مولفه ای ارتقای سلامت اجتماعی است.وی تصریح کرد: تبدیل مدرسه به کانون تربیتی محله گامی در راستای افزایش سرمایه و سلامت اجتماعی است.رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به بیان طرح های ابتکاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی در راستای افزایش مشارکت و پیوند مدرسه با جامعه پرداخت و گفت: طرح های مدرسه یاری، اولیا همیار معلم، پارلمان مشورتی اولیا، گروه بندی حرفه ای معلمان، ۱۰۰مدرسه ۱۰۰دبیرخانه، گنجینه های مدیریتی، ایجاد باشگاه های پیش کسوتان، راه اندازی نمایشگاه مجازی و واقعی تولیدات دانش آموزان و ایجاد دبیرخانه هفت گانه اطلاع رسانی و توانمند سازی اولیا از جمله برنامه های مشارکتی آموزش و پرورش استثنایی است که موجب پیوند بیشتر مدرسه با جامعه شده است.